Excursie Xanten

21 - 04 - 2016

Op donderdagochtend 21 april verzamelden zich heel vroeg (7.00 uur!) veertig gymnasiumleerlingen voor hun eerste buitenlandse excursie. Met de bus vertrokken zij naar Xanten, een deels opnieuw opgebouwde Romeinse stad net over de grens in Duitsland. Na een gezellige busreis gingen de leerlingen eerst naar het museum. “Wow mevrouw, wat een mooi modern museum!” was een van de vele positieve geluiden. Na een korte lunch onder een aangename lentezon, en na wat plezier op het grote springkussen, gingen de leerlingen weer naar binnen voor een workshop. Een deel van hen maakte Romeinse veiligheidsspelden, anderen mochten hun letter of tekening in een edelsteentje zetten en de laatste groep maakte kennis met én paste Romeinse kleding. Tot slot was er een speurtocht langs de heropgebouwde stad. De leerlingen bezochten onder andere een hoog poortgebouw, een amfitheater, ingerichte winkels en een herberg met badhuis. Na een lange reis, die onderbroken werd voor een lekkere versnapering, kwamen de leerlingen en hun docenten zeer tevreden weer aan bij school.