Logo

NLT-onderzoek vlekverwijderaars

Afke, Sam en Elja

In de NLT-modules voor vwo-5 "Meten & Interpreteren" en "Echt of Vals", wordt een begin gemaakt met onderwijs voor (semi) wetenschappelijk onderzoek. Deze modules gaan dieper in op twee centrale NLT vaardigheden: "eigen maken van kennis" die de basis vormt voor "kritisch meten". In de module "Echt of Vals" mogen de leerlingen zelf een onderzoek kiezen naar het waarheidsgehalte van een bewering. Dit kan bijvoorbeeld een reclame zijn met dubieuze uitspraken. 

Volgens Vicky/Sam/Afke/Ilja uit VWO5 worden er nogal ongeloofwaardige uitspraken gedaan m.b.t. effectiviteit van vlekverwijderaars. "We wilden weten hoe goed de drie verschillende vlekverwijderaars van het merk Vanish, Beckmann en HG zijn in het verwijderen van vlekken. Daarbij hebben we ook gekeken naar de prijs/kwaliteit verhouding.”

Dit onderzoek is uitgevoerd door de vlekverwijderaars te testen op verschillende vlekken om later door middel van een ijklijn de effectiviteit van het middel te meten. Voor elke vlek is een ijklijn gemaakt door het steeds te verdunnen met water, zodat we een duidelijke schaal kregen om te vergelijken hoe goed de vlekverwijderaars hadden gewerkt. 

 

De resultaten waren opmerkelijk. Beckmann, de goedkoopste van de drie, kwam het beste uit de test. Met een eindcijfer: 7,8. Dit tegenover HG met een 6,2 en Vanish met een magere 5,3.

De conclusie van dit onderzoek is: een hogere prijs garandeert niet altijd een beter resultaat. 

Afgezien van het praktische, geldbesparende resultaat, laat dit onderzoek zien dat onze leerlingen in staat zijn om (semi) wetenschappelijk onderzoek uit te voeren.

 

1

2

3

4

Foto 1: ijklijn van ketchup
Foto 2: Afke en Elja roeren de bevlekte lapjes stof in een bak warm water

Foto 3: Vicky (links) maakt een ijklijn, Afke en Elja bereiden het wassen voor
Foto 4: Sam en Vicky maken een ijklijn


 

Terug naar nieuwsoverzicht