Klas 4 Politiek actief

11 - 09 - 2018

Dinsdag 11 september om 10:00 uur in Den Haag bij Prodemos, het Huis voor Democratie, startte de examenklas Maatschappijkunde met een dagje politiek. De dag begon met een uitdagende quiz, waarin de verschillende groepjes streden om de winst. Winst leverde namelijk centen op (échte centen!). Wie aan het eind van de dag de meeste centen bij elkaar had verdiend, kon een mooie prijs ophalen. Dat zorgde ervoor dat de leerlingen de hele dag erg fanatiek bezig waren. Na de quiz volgde een debat in de Prodemos Tweede Kamer. Onze mavoleerlingen namen het op tegen een 5 havo klas uit het oosten van Nederland, en dat ging fantastisch! De leerlingen maakten goed gebruik van de interruptie microfoons en wisten zo de sprekers het vuur aan de schenen te leggen. Toppunt van de dag was natuurlijk het bezoek aan de échte Tweede Kamer en, voor een aantal leerlingen, een ontmoeting met onze premier Rutte. De dag eindigde met een bezoek aan het democratielab, waar iedere leerling zijn eigen politieke keuzes moest maken en beloond werd met een certificaat. Eind van de dag was de conclusie: “leuke dag juf, en nog wat geleerd ook!”