Excursie ProDemos

Meer foto's vind je in het fotoalbum

Op maandag 12 september zijn de examenklassen geschiedenis naar Den Haag vertrokken om wat meer te leren over onze democratie en politiek. ProDemos organiseert dagprogramma’s voor zowel het basis- als middelbaar onderwijs. Om hun programma’s interessanter te maken, maken zij gebruik van een muntjessysteem. Elke leerling kon muntjes verdienen met het beantwoorden van vragen of het juist uitvoeren van opdrachten. Degene die de meeste muntjes hadden aan het einde van de dag kregen een mooie prijs. Na deze dag hebben leerlingen meer geleerd over de democratie en rechtstaat in Nederland en hoe zij daar invloed op kunnen uitoefenen.

De ochtend begon met een leuke quiz over de Nederlandse rechtstaat. Bij deze quiz konden de leerlingen in groepjes punten verdienen. De groep met de meeste punten won de eerste muntjes van de dag. Hierna was het pauze. Na enkele minuten te hebben gewacht, was het moment dan toch daar: we gingen de Tweede Kamer in! Na een verplicht rondje beveiliging (zakken leeg, broekriem af en dan toch piepen? Schoenen uit!) werden we naar de plenaire zaal geleid waar de Tweede Kamer debatteert. Iedereen was het toch wel eens dat de zaal een stuk kleiner leek dan op tv. Na een welverdiende pauze begonnen kwam het echte werk. Eerst een democratielab en daarna werd er door de leerlingen zelf een kamerdebat gevoerd. Want moest vuurwerk verboden worden? Ingedeeld in partijen spraken de woordvoerder de mening van  hun partij uit. Deze speeches waren natuurlijk niet compleet zonder interrupties van andere partijen. Het eindoordeel? Vuurwerk moet verboden worden en er moeten alleen vuurwerkshows komen. Het laatste onderdeel van de dag was het aan de slag gaan met tablets op het Binnenhof. Sommigen waren heel fanatiek bezig. Anderen genoten liever van het weer, een ijsje, die leuke man van de marechaussee of van meneer Rutte die voorbij kwam lopen! Daarna was het weer tijd om samen gepropt in een tram terug naar school te reizen.

Al met al een leuke, gezellige en vooral warme dag met deze vierdejaars!

R. (Ronald) Wannet en C. (Cindy) Snijders