Workshop politie en gemeente

In leerjaar 2 is vanuit burgerschap, preventie en ondersteuning door politie en gemeente Delft een workshop 'digitale exposure' gegeven.

In een interactieve sessie waarin leerlingen in een app 'Framed' op hun telefoon voor verschillende keuzes kwamen te staan op een heel normale schooldag, werd een klassengesprek gevoerd over deze keuzes. Maak je een filmpje van een vervelend gesprek, of niet? Hoe wordt er omgegaan met elkaar in de klassengroepsapp en filmpjes? Ga je het schoolnetwerk hacken als je vrienden daarop aansturen? De gevolgen van dit soort zaken zijn besproken, maar ook tot wat voor soort (taak)straffen bepaalde keuzes zouden kunnen leiden.

Verder werden er vragen voorgelegd zoals: Wat zijn de gevaren van online gokken, crypto, handel via internet? Wat zijn de gevaren van bewust en onbewust posten van foto's en filmpjes zonder toestemming van anderen? Hoe heeft groepsdruk invloed op je keuzes en weet je wat dit voor jou op lange termijn kan betekenen?

In klas 2Mc en 2Md was er ook een ‘mystery guest’ aanwezig: de workshop werd ingeleid en er werd meegespeeld door de burgemeester van Delft, Marja van Bijsterveldt.

Leerlingen hebben op deze manier met elkaar als klas hopelijk weer wat bagage in hun rugzak om in de toekomst goede en juiste keuzes te maken in de digitale wereld.