Keuzeproces 3-vwo

09 - 10 - 2018

In 3-vwo maken de leerlingen een keuze voor de richting waarin ze in de bovenbouw verder willen en dus uiteindelijk examen doen. Wordt het de M-stroom (Maatschappij) of de N-stroom (Natuur)? Om hierachter te komen zijn de leerlingen op 2 oktober begonnen met het keuzeproces. Ze hebben van de decaan en de mentor uitleg gekregen over de keuzes die ze moeten maken in dit en volgend schooljaar. Met behulp van de het kwaliteitenspel, dat ze in de klas met de mentor gespeeld hebben, zijn ze op zoek gegaan naar de vijf kwaliteiten die het beste bij hen passen. Om meer kennis te krijgen over de Natuur-stroom hebben ze op 5 oktober een bezoek gebracht aan de Technische Universiteit Delft. Daar werd verteld welke opleidingen er allemaal zijn op de TU en wat je daar leert. Wist u bijvoorbeeld dat er aan het maken van een handprothese ook een werktuigbouwkundige te pas komt? Na deze uitleg ging iedere klas een workshop doen. De ene klas deed Lego Mindstorms. Daar moesten ze een robot die ze met behulp van een computer programmeerden, een brandje laten blussen, leidingen laten verleggen en nog veel meer. In de andere groepen werden bruggen gebouwd en vliegtuigjes gemaakt. Hierbij ging het om kracht en stabiliteit. Na twee uur waren de workshops afgelopen, maar gelukkig gingen we daarna nog naar het Science Centre, waar ze allerlei spelletjes konden doen. Ook daar werd weer volop genoten en de leerlingen wilden eigenlijk niet naar huis. Al met al een mooie ervaring voor alle leerlingen, ook voor de leerlingen die al zeker weten dat ze de “maatschappij kant” opgaan. Op 1 november gaan alle 3-vwo-leerlingen naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daar gaan ze onder andere aan het ondernemerschap proeven.