De finish van het LOB-traject

We horen in het nieuws steeds vaker over uitval in het eerste jaar van de vervolgopleidingen. Daarom streven wij ernaar dat de leerlingen zich zo goed mogelijk voorbereiden op hun vervolgopleiding en weten wat zij kunnen verwachten wanneer zij het CLD verlaten. Onze leerlingen zijn vanaf de derde klas bezig met het ontdekken van hun kwaliteiten en persoonlijke voorkeuren met betrekking tot hun vervolgopleiding. Concreet houdt dat in dat de leerlingen deelnemen aan een aantal gemeenschappelijke georganiseerde activiteiten, zoals een breed oriënterend bezoek aan de Erasmus Universiteit voor de 3 vwo-leerlingen, het bezoek aan de Haagse Hogeschool met 4-havo en InHolland Den Haag/Delft en de Hogeschool van Rotterdam voor de leerlingen in 5-havo. Daarnaast wordt er van de leerlingen verwacht dat zij zich vervolgens gaan verdiepen in de diverse opleidingen. Hierbij worden zij aangemoedigd om open dagen te bezoeken, te gaan proefstuderen of een meeloopdag te volgen. In het examenjaar wordt het LOB-traject tenslotte afgesloten: voor het vwo met de Perfect Match en voor de havo met een klassikale pitch.

Het is 29 november 2023, de dag van de Perfect Match. De leerlingen uit vwo-6 van het CLD Molenhuispad hebben zich goed voorbereid om een student en expert binnen hetzelfde interessegebied te pitchen hoe zij tot hun voorlopige keuze zijn gekomen. Dit jaar zijn er 19 studenten en 32 experts naar de aula van het CLD gekomen om in groepjes met de leerlingen in gesprek te gaan. In deze gesprekken horen zij welke stappen de leerlingen de afgelopen jaren hebben genomen om deze belangrijke en moeilijke beslissing met overtuiging te kunnen maken. Vervolgens vindt er een gesprek plaats waarin aanbevelingen en tips worden uitgewisseld.

Na afloop van de dag geven de experts en studenten aan dat zij de gesprekken erg leuk en leerzaam hebben gevonden en ze constateerden dat de leerlingen zich goed hebben voorbereid. Een greep uit de reacties van de studenten en experts: "Binnenkort komt er een leerling een verlofdag bij je aanvragen, omdat zij een dagje met mij gaat meelopen op de redactie!" en “Volgens mij is deze leerling er nu uit, het gaat geneeskunde worden!” Kortom, een hoop mooie verhalen van de experts en studenten en waardering voor de leerlingen uit vwo 6, die - als het goed is - ook weer een stapje verder zijn in hun keuzeproces!

Havo-5 is in september naar de hogeschool InHolland gegaan om daar workshops te volgen rondom verschillende opleidingen en ook de Hogeschool Rotterdam hebben we als jaarlaag bezocht. Later dit jaar volgt er een afsluiting van het LOB-traject. Zij gaan dan in de klas hun keuze voor hun vervolgopleiding pitchen aan hun klasgenoten en aan hun mentor. Naar aanleiding van hun pitch krijgen de leerlingen dan waardevolle feedback van hun klasgenoten, wat vaak de laatste bevestiging is van hun keuze. “Ja, dat is echt iets voor jou! Dat sluit echt goed aan op hoe ik jou in de klas heb leren kennen” of “gaaf dat je het onderwijs in wil, ik heb ook veel aan jouw uitleg bij wiskunde gehad!” zijn voorbeelden van reacties van voorgaande jaren.

Het is nu nog even bikkelen tot het eindexamen, maar inmiddels staan veel van de leerlingen uit de examenklassen al te popelen om volgend jaar op hun nieuwe school aan de slag te gaan!

Leon Sleurink | decaan vwo en Daniëlle Hartkamp | decaan havo