Gymnasium-3 naar Trier

Afgelopen voorjaar was het weer mogelijk met de leerlingen op pad te gaan en dat was maar goed óók: er was wat in te halen!Klas 4 had vorig jaar deze reis misgelopen en daarom mochten zij dit keer mee op de Trierreis.

Klas 3 vertrok na de laatste toetsweek voor drie dagen richting Duitsland: op de heenweg stopten we in Valkenburg, waar in de mergelgroeven de mooiste delen van de catacomben van Rome zijn nagemaakt. Zeker geen ‘namaak’; het zijn prachtige kopieën van de lange gangen en grafkamers met hun prachtige schilderingen. Omdat het net zoals in Rome ondergronds is, is de ervaring geheel vergelijkbaar.Na wat vrije tijd ging de reis verder naar de jeugdherberg in de Eifel. Installeren in de slaapzaaltjes, eten en fijn nog tijd voor een avondwandeling. Daarna was het lekker slapen…en natuurlijk kletsen op de slaapzaaltjes.

De volgende dag was het een uurtje rijden naar Trier; eerst naar het mooie barokkerkje Sankt Paulin met het betoverend mooie interieur. Twee jaar later zullen de leerlingen in de barokkerken van Rome hieraan herinnerd worden.De dag was verder gevuld met de Romeinse gebouwen uit de tijd dat Trier een van de hoofdsteden van het Romeinse Rijk was: de Porta Nigra, de basilica, de Dom, gebouwd op Romeinse villa’s waarvan plafond- en vloermozaïeken te zien zijn. Vervolgens naar het Römisch-Germanisches Museum en naar de gigantische (maar nooit in gebruik genomen!) Kaiser-Thermen met zijn ondergrondse gangen. Tot slot naar het Amfitheater waar de bus ons weer ophaalde.

In de jeugdherberg bleek bij de quiz wie echt goed had opgelet!De laatste dag: spullen inpakken en óp naar klimpark Forestia in de Ardennen. Na duidelijke introductie kun je daar over touwen in de bomen klimmen. Uitdagend of iets makkelijker – alles is mogelijk.Na deze leuke afsluiting kwamen we eind van de dag weer aan in Delft!

Bekijk het foto-album voor een sfeerimpressie.

Elsa Somers | docent Griekse en Latijnse taal en cultuur