Gymnasium schittert op toneel

Op 4 april vond voor leerlingen uit gymnasium klas 2, 3 en 4 hun jaarlijkse toneelavond plaats. Meer dan ooit straalden de jonge spelers op het toneel: zij hadden twee dagen lang geoefend onder leiding van oud-leerlingen die met hen oefenden om luid te praten en 'groot' te spelen. Daarnaast had de decorgroep weer gezorgd voor onder andere de attributen, een decor, bijpassende geluiden en mooie posters.

De leerlingen uit de tweede klas van het gymnasium verbeeldden in hun zelfgeschreven stukken elementen uit het leven van de god Dionysos, en ze speelden stukken over de lotgevallen van koning Midas. Niemand zal vergeten hoe de ongeboren god Dionysos met behulp van stevig tape in het been van Zeus is opgenomen. En hoe hij later als sterke god de zeerovers strafte, die hem wilden kidnappen. Midas zagen we twee keer gestraft worden: eerst had hij honger omdat alles, en dus ook zijn eten, in goud veranderde. Daarna kreeg hij van een god ook nog ezelsoren! De derde klas schreef en speelde een stuk over de geboorte van Pegasus: dit gevleugelde paard ontstaat na de dood van Medusa. Maar daarvoor moest Medusa wel eerst verslagen worden! En dat valt niet mee, want haar blik versteent iedereen die naar haar kijkt. De geboorte van Pegasus werd tot slot bezongen in een door leerlingen gecomponeerd lied, live op het podium uitgevoerd. De vierde klas sloot de avond af, door verschillende verhalen rond de Trojaanse oorlog te vertellen. We zagen daarbij bijvoorbeeld een hilarisch Paris-oordeel, waarbij Paris ondersteuning kreeg van een flitsende manager. Vervolgens werden zowel Odysseus als Achilles opgehaald om naar Troje te vertrekken, ook met hun slimme listen kwamen zij hier niet onder uit. En in Troje verloor Ajax helaas alweer zijn strijd.

We kijken terug op een zeer geslaagde avond!

Kijk voor meer informatie over het verloop van de dag en voor foto's in het fotoalbum.