Gymnasium

We hebben een aparte gymnasiumafdeling. Kenmerkend is dat je in de onderbouw Latijn en Grieks krijgt. Om een gymnasiumdiploma te halen moet je in één van die twee eindexamen doen.

Waarom naar het gymnasium?

Je maakt kennis met de cultuur van de oude Grieken en Romeinen. Die heeft een enorme invloed gehad op hoe wij nu leven en denken. Je begrijpt dus meer van de hedendaagse maatschappij. Tegelijkertijd: er zijn ook behoorlijke verschillen tussen de oudheid en nu. Als je daar aandachtig naar kijkt, leer je goed kritisch nadenken over onze eigen wereld. Een derde reden is dat je leert om heel nauwkeurig met taal om te gaan; daar heb je veel plezier van: bij het leren van andere talen, maar ook in veel vervolgstudies.

Het gymnasium is dus heel waardevol. Eersteklassers hebben daarom een ‘klassieke dag;’ daar maken zij op speelse wijze kennismaken met Griekse en Romeinse cultuur. Ook kijken ze naar de doorwerking ervan in onze tijd. Op de jaarlijkse skènè-avond spelen de leerlingen van klas 2 t/m 4 in een mythologisch toneelstuk. Leerlingen uit de brugklas kunnen in de tweede helft van het jaar zich opgeven voor het instroomprogramma Klassieke Talen. Zo willen we zoveel mogelijk leerlingen in een vroeg stadium voor het gymnasium interesseren. Er zijn speciale excursies voor gymnasiumleerlingen, inclusief een werkweek in Rome voor 5e-klassers.

De opleiding is breder dan het atheneum en daardoor wat zwaarder. Een combinatie met technasium wordt voor leerlingen die meer uitdaging zoeken vanaf schooljaar 2023-2024 aangeboden.

Gymnasium: voor wie het aankan beslist de moeite waard, voor nu én later.

Meer lezen over de excursies/reizen van de gymnasiumklassen?

Gymnasium-1 naar Archeon
Gymnasium-3 naar Trier
Gymnasium-4 naar Griekenland
Gymnasium-5 naar Rome

Gymnasium vanaf klas1

Heb jij een vwo-advies en houd je van extra uitdaging, van puzzelen, van verhalen en ben je benieuwd naar de invloed van vroeger op nu? Dan is het gymnasium misschien een goede keuze voor jou!